Tervetuloa Lankapirttiin!

Oli kiva, kun poikkesit pirttiini. Toivottavasti viihdyt täällä ja tulet toistekin.
Suurin osa kuvistani suurenee klikkaamalla niitä.

tiistai 29. huhtikuuta 2008

Kukkasia

Tänään on ollut oikein lämmin päivä. Mielenkiinnolla seurailen, mitä pihastamme löytyy ja mitä kukkapenkkeihin kasvaa kevään edetessä. Vähän jo siivoilin penkkejä niitä tutkiessani. Omenapuuta katselin ja mietin, miten sitä hoitaisin, että se kukkisi meille ja ehkä tuottaisi omenoitakin. Omenapuun hoito on aivan uutta meille vielä pohjoisemmassa eläneille. Lapsuutenihan olen kyllä näillä seuduin viettänyt, mutta ei tietääkseni silloin omenapuut täällä menestyneet.




Sisällä innostuin katselemaan tutumpia kasveja, nim. ruukkukasvejani. Kukkivana on tällä hetkellä vain pari santtua ja kliivia, jotka alottelevat parhaillaan kukintaansa. Kliivia on ollut minulla yli 10 vuotta ja tehnyt joka vuosi useita upeita kukintoja. Tänä vuonna se ymmärsi jättää kukinnan näin myöhäiseen, ettei minun tarvinnut kuljettaa sitäkin kukkivana tänne uuteen kotiin niin kuin orkideoja (postaus 29.3.2008). Santutkin ovat liki yhtä vanhoja, minulle ne ovat kulkeutuneet pojaltamme, joka oli ostanut alkuperäisen santun kirpparilta somistamaan opiskelijaboksiaan. Aikanaan santtu oli minulla hoidossa pojan työharjoittelujaksojen aikaan ja silloin siitä jäi minulle osa hoitopalkkioksi.






Kliiviassa on auki vasta muutama nuppu. Saa nähdä, millainen koko kukinnosta kehittyy. Parhaimmillaan kukinto on kooltaan kuin lapsen pää ja kun kaksi sellaista kukkaa on auki yhtä aikaa, on se upea näky. Joitakin kertoja on sellaista sattunut, mutta yleensä on ollut vain yksi kukinto kerrallaan.






Tässä santuistani toinen, se, jossa on useampi kukka jo auki. Nuppuja on molemmissa ihan lupaavasti. Kukkien väri on huomattavasti tummempi kuin kuvassa. Lehdet ovat tuollaiset rypyläteunaiset (miksihän niitä oikeasti sanotaan, en muista miten koulussa aikoinaan opetettiin). Kukkavarret venyvät niin pitkiksi, että näitä voisi melkein sanoa riippasantuksi.






Näissä purkeissa on kasvamassa pensastomaatin ja chilin taimia. Nämä ovat minulle uusia tuttavuuksia, jotka sain eilen kälyltäni. Nyt sitten odottelen ja opettelen näiden kanssa, onnistunko saamaan satoakin. Hyvät ohjeet kyllä sain mukaan, että toiveita on.


No tässäpä tämänpäiväset kuulumiset. Neulonta on jäänyt muutamaan kerrokseen, kun pihankatselmuksen lisäksi on pesty saunaakin, joten tänä iltana meillä saunotaan vastapestyssä saunassa.

6 kommenttia:

  1. Kauniita ovat kukkasi:-)
    Kliivia on ihana kukkanen, minulla se ei menestynyt. Aikanaan äidillä oli sellaisessa kolmenkymmenen litran saavissa kliivia ja kukki usein ja komeasti.
    Sievä sininen santtusi kukan väri.
    Kyllä saunanpesu palkitsee:-)

    VastaaPoista
  2. Kyllä upeat kukat. Kaiholla katselen,kun minä vaikka miten koetan sisäkukkia hoitaa,niin kyllä mä vaan saan ne tapettua. Ulkona onnistun paremmin.Sisäkukista ei mulla menesty kuin viherkasvit. On mullakin monta vuotta vanha santtu. Kyllä lehdet on tuuheat,mutta kukan kukkaa se ei tee.

    VastaaPoista
  3. Hienoa,kun muutto on jo takanapäin.-Sinä taidat olla oikea viherpeukalo,kun noin hyvin saat kukkasi kukoistamaan.-Iloista Vappua ja samalla Helatorstaita Sinulle.

    VastaaPoista
  4. Minun kliiviani saavissaan odottaa kesää ja partsille pääsyä, jotta voi sitten loppukesästä yllättää tapansa mukaan ja alkaa kukkia elo-syyskuussa.
    Helluntaita!

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Se saa minut iloiseksi.