Tervetuloa Lankapirttiin!

Oli kiva, kun poikkesit pirttiini. Toivottavasti viihdyt täällä ja tulet toistekin.
Suurin osa kuvistani suurenee klikkaamalla niitä.

perjantai 12. joulukuuta 2008

Vastoinkäymisiä, onneksi vain pieniä

Nyt kyllä vastustaa joka työn kanssa. :( Aloitanpa alusta. Minä olen luvannut tehdä kurttuvarsisukat 1- ja 2-vuotiaille tytöille. Langaksi valitsin Novitan Sävyä ja Woolia, joita oli ennestään varastoissani. Ensin tein Sävystä yhden pienemmän sukan ja se alkoi vaikuttaa liian pieneltä. No jätin sen odottamaan ja siirryin tekemään isompia Woolista. Ensimmäisen tein valmiiksi ja toinenkin oli lähellä kärkikavennuksia, kun huomasin, että minulla onkin ollut kahta eri värjäyserää vaaleanpunaista Woolia. Ja ne tietenkin sattuivat näihin sukkiin. Ensimmäinen sukka erää A ja toisessa sukassa noin 10 kerrosta A:ta ja loppu erää B. Ja väriero niin selkeä, ettei voi ajatellakaan samaan sukkapariin, mutta hämärässä vähillä valoilla kun tikuttelin, niin en eroa heti huomannut. Luulin tarkistaneeni vyötteistä värjäyserätkin. Eipä siinä sitten muuta kuin puikot pois ja purkuun!


Heti ei huvittanut jatkaa sukkien tekoa, vaan jotain muuta piti saada tekeille. Niinpä kaivoin edellisessä postauksessa mainitsemaani puuvillalankaa ja hain Anpalin vinkistä Ullasta Ananas-rätin ohjeen ja sitä tikuttelemaan.


Tällainen siitä tuli minun mukaelmanani. Reunat tein ohjeesta poiketen aina oikein-neulosta. Mutta joku tökki tämänkin teossa. Alkuun minulla silmukat lisääntyivät, mutta syytä en keksinyt. Kaventelin vain liiat pois. Ja reikäkin näkyy tulleen tuonne vasempaan reunaan, mutta olkoon. Tätä en pura, eiköhän tämä tehtävänsä hoida, vaikka ei aivan virheetön olekaan. Tuskin sitä tulee enää kovin tarkoin katseltua, kunhan pääsee täyttämään tarkoitustaan.

Näitä tiskirättejä tikutellessa ja edellisen postauksen kommentteja lukiessani olen muistellut vanhoja aikoja. Tupunan kanssa pohdittiin näiden nimitystä. Molemmat olemme oppineet, että tiskirätillä pestään astioita ja luutulla pyyhitään pöydät. Ainakaan minun lapsuudessani ei meillä ollut tiskiharjaa vaan joku tiskirätti, jolla astiat pestiin. Mitä materiaalia se oli, siitä minulla ei ole muistikuvaa. Varmaan jotain vanhaa vaatetta. Ja niin se taisi olla se luutukin, jota käytettiin pöytien pyyhkimiseen ja muuhunkin siivoukseen. Lattialuutut oli tietenkin erikseen. Olin vuonna 1965 talouskoulussa ja siellä kuuluin ohjelmaan tehdä itselle omat luutut. Niitä oli useampia, eri tarkoituksiin omansa, mutta muistan ainoastaan lattialuutun, joka tehtiin tukevahkosta flanellista ja oli harmaa väriltään. Se palvelikin pitkään tehtävässään ja hyvä luutu olikin. Ja ekologinenkin!

Taitavat nämä kolme nyt tekemääni tiskirättiä riittää minulle toistaiseksi. Saa nähdä, tykästynkö näihin, kuten monet täällä Blogistaniassa ovat kertoneet heille käyneen. Parin päivän kokemus ei vielä vakuuta tämän paremmuutta entiseen systeemiini. Olen nimittäin jo vuosia käyttänyt trikoisia tiskirättejä. Vanhoista yö- ja T-paitojen helmoista vain olen leikellyt sopivan kokoisia paloja ja rättejä on riittänyt. Nekin on helppo pestä pyyhkeiden kanssa ja nämäkin maatuvat poisheitettyinä, joten ovat ekologisia, kun käyttää 100% puuvillavaatteita. Ovat mielestäni jopa ekologisempia kuin uudesta langasta kudotut rätit. Niiden ulkonäkö ei kyllä ainakaan aina ole kovin kaunis, mutta sitäkinhän voisi kehitellä. Kuivausominaisuudet ovat ehkä paremmat kuin kudotuilla. Tosin siihen vaikuttaa varmaan myös langanlaatu. Minullahan on kokemusta vain tästä yhdestä puuvillalangasta.

Hyvää viikonloppua ja kolmatta adventtisunnuntaita kaikille!

10 kommenttia:

  1. Noita tiskirättejä vai pölyrättejäkö vai mitä ne nyt on...joka tapauksessa, en ole tehnyt kun tuntuu että niiden kuivamisessa menisi aikaa, niinkuin epäilit sinäkin. Vaan sievän rätin olet tehnyt.

    VastaaPoista
  2. Milloinkahan sitä itse saisi aikaiseksi tehdä tuollaisen rätin.. Liekö olisi sopivaa lankaakaan varastoissa. Mutta tuommoinen rätti on kaunis, ehkäpä kokeilen sellaista sitten joskus :)

    VastaaPoista
  3. Että et ole vielä päässyt sinuiksi neulottujen rättien kanssa:)
    Minullakin on puikoilla yksi,mutta tossa rinnalla on muutama muu homma...(puhuu hän joka lupasi tehdä yhtä työtä kerrallaan)niin rätti ei ole vielä valmis.
    Kaunis toi luuttusi kyllä on, että siitä eipääse mihinkään:)

    VastaaPoista
  4. Tuo uusin tiskirätti näyttää kivalta eikä oo ehkä liian tiiviskään, joten kuivaa sitten nopsempaa. Taidan sitten kokeilla jotain tuon mallista. Hyvää adventtia sinnekin!

    VastaaPoista
  5. Eila: Tuon koekäytössä olevan rättini kuivuminen kesti n. 4,5 tuntia vesihanan päälle aseteltuna. :)

    Anu: Ainakin kannattaa kokeilla tällaista, sittenhän sen näkee, onko oma juttu. Itse en ole vielä varma, tykkäänkö. ;o

    Tupuna: Joo en ole vielä sinut rättieni kanssa, testaan edelleen. Mukava kuulla sitten sinunkin mielipide näistä, kunhan ehdit testaamaan.

    Marleena: Niin tämä on ilmavampaa neulosta ja luultavasti kuivuu nopeammin kuin nuo edelliset.
    Hyvää adventtia teillekin!

    VastaaPoista
  6. Voi että, minä olen niin mukavuudenhaluinen, etten taitaisi viitsiä rättejä neuloa, vaikka neulepinta onkin varmaan ihan toimiva siinä käytössä. Muistelisin, että meillä mummolassa taidettiin käyttää vanhaa kalsarinlahjetta vähän kaikenlaisiin pyyhkimis- ja pesutarkoituksiin. Niitä taisi riittää, kun papalla oli isot kalsarit :) Hygieniapuolesta en sitten tiedä, vaikka kyllähän mummo taisi vielä pyykit keittää ja huuhtoa talvisin avannossa, joten kaipa ne desinfioitua tuli... - Juu, tildailua olen ihan pikkuisen aloitellut, kun tuli ostettua pari kirjaa aiheesta. Etteivät ne olisi ihan turha ostos. Vaikka ei minulle oikein sovi tuo kaavoissa pysyminen, tahtoo tulla vähän "oma malli" aina, kun tekee mieli kokeilla kaikenlaista.

    VastaaPoista
  7. Jee, tiskirätit jyrää.
    Näihin jää koukkuun, mukavia tehdä ja toimii hyvin tehtävässään.

    VastaaPoista
  8. Pappi puikoissa: Älä sano, saattaa se tulla sekin aika, että löydät itsesi tiskirättiä tikuttelemasta. Minulle nim. tahtoo käydä usein niin, että kun sanon, etten minä tuota tekisi, niin pian minä huomaan tekeväni juuri sitä. ;D Ei entisajan tiskirättien puhtaus ehkä vastaisi nykyisiä hygieniavaatimuksia, mutta uskon että ne olivat yleensä ottaen riittävän puhtaiata. Ainakin silloin, kun ne pestiin kunnon keittopyykissä.
    Tildoista sen verran, että haitanneeko tuo mitään, jos niihin tekee vähän omiakin piirteitä. Niinhän se on meissä ihmisissäkin.

    Villikissa: Saapa nähdä, miten minun käy näiden tiskirättien kanssa! ;D Kiva muuten, kun tulit käymään sinäkin.

    VastaaPoista
  9. No nytpä annoit kivan ja käyttökelpoisen idean.Puuvillalankoja löytyy ,myös merseroimattomia,minun varastoistani aivan taatusti.Jo vuosia marinoituneitakin.-Hyvää adventin aikaa Sinulle Matleena.

    VastaaPoista
  10. Famu: Hyvää adventtia myös sinulle!

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Se saa minut iloiseksi.