Tervetuloa Lankapirttiin!

Oli kiva, kun poikkesit pirttiini. Toivottavasti viihdyt täällä ja tulet toistekin.
Suurin osa kuvistani suurenee klikkaamalla niitä.

sunnuntai 13. lokakuuta 2013

Tänään minun piti



Otsikon mukaan minun piti tänään olla aivan muualla kuin tässä tietokoneen ääressä. Oulussahan on tänä viikonloppuna Kädentaitomessut, kuten useat taitavat tietääkin. Sinnehän minunkin siis oli tarkoitus mennä tänään, mutta toisin kävi. Minä en jostakin kumman syystä saanut nukuttua viime yönä, vaan vielä puoli viiden jälkeen katsoin kelloa enkä ollut nukkunut ollenkaan siihen mennessä. Sitten olin nukahtanut ja heräsin pian kahdeksan jälkeen. Siinä välilläkin oli katsonut kahdesti kelloa. Ja kun ei uni tuntunut enää tulevan, niin nousinpa ylös laittamaan aamupalaa. 

Jokainenhan sen varmaan tietää tai arvaa, jos ei ole omaa kokemusta, ettei kolmen tunnin yöuni oikein riitä. Noo, kyllähän sitä ennen nuorena saattoi melkein "samoilla silmillä" mennä aamulla työhön, mutta ei enää näin vanhana edes messuille. Siispä päätin jäädä kotiin, vaikka kerrankin minulla olisi ollut jotain ostettavaa mielessä. Tavallisestihan olen siellä vain katsellut ja ihaillut kaikkea ja ostanut jotain, jos on mieleistä sattunut kohdalle. Nyt pitäisi ostaa tiettyä lankaa, mutta onneksi sitä saa eräästä seudun lankakaupastakin, joten sinne sitten alkavalla viikolla. Eniten harmittaa, että jäi tapaamatta joitakin tuttuja, jotka yleensä tapaa messuilla.

Onhan ne messut taas ensi vuonna ja tässä välillä myös muita käsityömessuja, Tampereellakin jopa paljon isommat kuin Oulun messut. Siellä olen aina silloin tällöin käynyt, kun olen sopivasti vieraillut pojan luona. Sitäkin mahdollisuutta pitää nyt harkita.


Mutta erään pienen jutun olen sentään saanut valmiiksi ja eilen jopa kuvasinkin sen.



 Tuttuakin tutumpi vauvan kypärämyssy jostakin lehdestä repäistyn ohjeen mukaan. Samalta vaikutti tämä Novitan ohje, jonka pienimmän koon mukainen oli käyttämäni ohje.
Lanka Novitan Wool, jonka menekki oli 35 g.
Puikot 2.5 mm:t.

Tätä tehdessä olen muistellut ensimmäistä kypärämyssyä, jonka olen konsanaan tehnyt. Nimittäin v. 1970 tein esikoiselleni keltaisen kypärämyssyn. Malli oli käsittääkseni silloin uusi, ainakaan minä en ollut vastaavia nähnyt. Taisin jostakin lehdestä saada ohjeen ja lanka oli muuten jotain 100% keinokuitua. Pitkään myssy oli käytössä tyttäremme nuken vaatteissa ja pysyi muuten aivan hyvänä, ei nukkaantunut eikä venytnyt tai vanunut.



 Myssykin päätyi samaan settiin kuin aiemmin tekemäni pienet lapaset ja sukat. Kuvassa settiä vartioivat  Suden minulle tekemät iki-ihanat apinat.  Alunperinhän minulla oli tarkoitus tehdä vain sukat ja lapaset vauvaonnitteluksi pienen tytön syntymän johdosta, mutta kun lankaa jäi sopivasti myssyynkin, niin siinä se nyt sitten on.  Ja lankaa on muuten vieläkin, ehkä saan pienet sukat tai lapaset siitä.




Tässä eilen nappaamani kuva toukokuun lopulla hankitusta lobeliasta. Toinenkin samaan aikaan ostettu on vielä aivan yhtä hyvässä kunnossa.  Ihmeissäni olen näitä seurannut, kun tavallisesti minulla lobeliat ovat joko kuivaneet liian vähän kastelun takia tai muuten ränsistyneet ja viimeistään syyskuulla paleltuneet. Nyt lokakuussa nämä kukoistavat melkein kuin keskikesällä parhaimmillaan. Taisivat olla jotain hyvää rotua!  ;)


22 kommenttia:

  1. Toivottavasti olet tänään nukkunut päikkärit. Minä kävin messuilla eilen. En tiedä missä vika, mutta jaksoin kierrellä vain reilun tunnin, kävin kahvilla ja lähdin kotiin. Vaan tulipa käytyä tänäkin vuonna :)
    Ihana tuo vaaleanpunainen setti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eija, en nukkunut päikäreitä eilen, mutta viime yönä sitten sitäkin paremmin. :)
      Näin meidän kesken voin sanoa, että nuo messut ovat kyllä aika lailla samanlaisia vuodesta toiseen. Joten ei siis ihme, jos ei aina innosta pitkään kiertelemään.

      Poista
  2. Hyvän mallinen kypärämyssy pieneen päähän ja nätti setti kaikkineen. Olet sinä kyllä niin taitava käsistäsi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mummeli, monen mielestä kypärämyssy on paras kaikista lasten myssyistä. :)

      Poista
  3. Eipä ole nuo messuilut väsyneen ihmisen paikkoja, jos multa kysytään (eikä kyllä kroppavaivaisenkaan), Toivottavasti päiväsi on muuten mennyt mukavasti ja ensiyönä unta piisaa kokoyöksi.
    Herkullinen pienen ihmisen setti! Tuo myssymalli on vanha ja musitelisin joskus nähneeni sen "ikivanhassa" (-50-60 luvun) neulekirjassa ja onhan se mainio malli pieneen päähän. Itse olen nyttemmin tehnyt sen norjalaisen samantapaisen version, siinä kun ei ole ommeltua saumaa ja yhtähyvin päähän passaa.
    Hyvää syysviikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mammutti, eilinen päiväni sujui hyvin väsymyksestä huolimatta, kudoin kissakuvoiosta tuplalapastakin. Sen kyllä purin tänään, kun olin tehnyt jo alkuun oleellisen virheen, mutta sehän ei vaikuttanut eiliseen päivään ollenkaan. :D
      Minä muuten mietin pitkään, teenkö sen norjalaisen mallin vai tämän. :)

      Poista
  4. Samoin kävi minulle, en jaksanutkaan lähteä messuille. Nukuin toki viime yön mutta aamulla herätessä tuntui siltä, että en jaksa kyllä minnekään tänään lähteä, vaan vietän kotisunnuntain Oli tytärkin tulossa kuukauden ikäisen vauvelin kanssa vierailulle ja hakemaan esikoistaan täältä kotiin. Oli kivaa raatailla tyttären ja vävyn kanssa ja ihastella pientä poikaa. Onhan messut taas ensi vuonna ja lankaa saa kaupoistakin.
    Oikein ihanat asusteet olet taas tikuttanut. Tuo siksak-myssy on tosi hyvä ja kivannäköinen kuvio sukissa ja tumpuissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pilvikirsikka, minä en varmaan edes miettisi messuille lähtöä, jos saisin vieraaksi tuollaisen vauvelin. :) Messujahan on joka vuosi monetkin, mutta vauva on vain hetken vauva.

      Poista
  5. Mulla kans jäi messut käymättä tänä vuonna . Tarkoitus oli kyllä mennä tänään mutta meillä meni eilen illavietto myöhään yöhön mukavan tuttavaparsikunnan luona ja en sitten jaksanutkaan lähteä. Ihanan vauvansetti. Toivon sinulle hyviä ja rauhallisiä yöunia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Seijasisko, tuntuupa meitä syystä tai toisesta messut väliinjättäneitä olevan montakin. :)

      Poista
  6. Voi miten kauniit ja varmasti hyvän mallinen pipo:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. MaMMeli, kiitos! :) Eipä olla taidettu ennen "tavatakaan", minä poikkean lähiaikona sinun blogiisi. ;)

      Poista
  7. Nätit vauvan asusteet!
    Tarkoitus oli minullakin suunnata pojan luo Ouluun ihan vähän kuin messujen tiimoilta. Työviikon jälkeen ei paljon huvittanut lähteä 300km autossa istumaan. No, ehkä ensi vuonna.
    Tuplalapaset pitäisi minunkin kokeilla. Kiitos ohjeesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ellu, kokeilehan vaan tuplalapasten tekoa sinäkin. :) Minulla niitä taas tuntuu syntyvän, nytkin pitäisi yhdet laittaa näytille, kun ehtisi, ja seuraavat on jo puikolla.

      Poista
  8. Niin soma setti vauvelille, voi kun itsellä ei ole ketään kelle tekis tuommoisia.
    Joskus olis kiva päästä Tampereen messuille, siellä näkis varmaan paljon blogi-tuttuja . Yhden ainoan kerran olen ollut Jyväskylän messuilla, mutta rahan meno oli niin kamalaa ja muutenkin väsyin, niin ettei enää ole tullut mentyä sinnekkään :)

    VastaaPoista
  9. Sude, Tampereen messuilla kyllä kannattaa edes kerran elämässään käydä, on ne niin suuret ja ihan senkin takia näkemisen ja kokemisen arvoiset. Mutta raskasta touhua se kyllä on ja rahaakin saa menemään, jos haluaa. Minulla on onneksi nuo ostohalut vähentyneet iän myötä. ;)

    VastaaPoista
  10. Oi ja voi. Mä kauhuissani luin, että olitko sinäkin sairastunut, mutta onneksi et. Paitsi harmi kun menetit yöunesi, ja missasit messut.
    Kyllä se on totta, että tällä iällä jos valvoo vaikka illalla normaalia pidempään, niin monta päivää ottaa ennenkuin siitä 'toipuu'.
    Mutta, mennään ensi vuonna joillekkin messuille ja treffataan blogituttuja;)

    VastaaPoista
  11. Maria, ai niin, nyt vasta huomasin, että minulle kävi samalla lailla kuin sinullekin, ei siis päästy kumpikaan messuille. Tuo olis kyllä toteuttamiskelpoinen ajatus, että tehdään treffit messuille. :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Se saa minut iloiseksi.