Tervetuloa Lankapirttiin!

Oli kiva, kun poikkesit pirttiini. Toivottavasti viihdyt täällä ja tulet toistekin.
Suurin osa kuvistani suurenee klikkaamalla niitä.

perjantai 13. huhtikuuta 2018

Väliaikasukat


Minulla on niin mielenkiintoinen virkkaustyö menossa, etten meinaa malttaa muuta tehdäkään. Ainoa, joka hiukan "toppuuttelee" minua, on jumittuvat hartiat. Virkkaus nimittäin on minun hartioilleni paljon rasittavampi kuin kutominen. Kutoa voin useita tunteja putkeen, mutta en virkata. Niinpä kudon aina välillä sukkia ja yhdet on jo valmiinakin.



Sukat  Susun mallilla kokoa 35-36
Lanka Gjestalin Jannea  ja sen menekki 94 g
Silmukoita 48, puikot 3.5 mm

  Ohje on julkaistu Suuri Käsityö -lehdessä 10/2014 ja sen mukaan mentiin.  Olen tehnyt sukkia tällä mallilla aiemmin ainakin 7veikasta, josta sain sopivat sukat 38-39-numeroiseen jalkaan. Nyt tuli selkeästi pienemmät samalla puikkokoolla. Onhan se Janne-lanka hiukan ohuempaa kuin 7veikka, mutta en arvannut sukkien kokoeron olevan näin suuri. Oppia ikä kaikki!


Mitä, kysyikö joku siellä, mitä olen virkannut?  No näitä lappuja!


Kalevala-peitto on tekeillä, 12 palaa on jo valmiina. On kyllä mielenkiintoista ja mukaansa tempaavaa hommaa. Siitäkin huolimatta, että olen näitä tehdessä paininut monen minulle uuden ja oudon asian kanssa ja joutunut joitakin purkamaan useampaankin otteeseen. Mutta haasteellisuus kai se on, mikä tässä työssä viehättää.

Toinen mokoma lappusia on vielä tekemättä, sitten pääsen kokoamaan peittoa. Siihen saakka panostan pääasiassa peiton tekoon, vain sukkia teen väliaikoina ja julkineulontana.



14 kommenttia:

  1. Noita peitto-ohjeita on nyt parikin taas liikkeellä. ILmeisen koukuttavia mutta mua ei niihin saa, ei. Kaunis tuosta tulee kun on valkoinen, erilainen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. KristiinaS, oli muuten vaikea päättää, minkä peitto-ohjeen valitsee. Toivon mukaan on saajastakin kaunis, värin puolesta sopii useisiin sisutusväreihin.

      Poista
  2. Pitkälle oletkin jo edennyt peitossasi.. kaunis siitä tulee. Sukat ovat myös kauniit.<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Seijasisko, peiton teko on tosi koukuttavaa: kun yhden saa valmiiksi, heti pitää aloittaa seuraava. Eikä meinaa malttaa pitää taukoakaan.

      Poista
  3. Kauniita ovat työsi, niin sukat kuin peiton palat.

    VastaaPoista
  4. Olen myös tehnyt noita Susun sukkia ja voiskin taas tehdä. -14 loppuvuonna tein ueammat kun olin tyttären perheessä apuna. Yhtenä aamuna toinen lapsista katsoi neulettani ja kysyi: miksi tuo lanka on muuttunut keltaiseksi. Olin edellisenä iltana saanut valkoiset valmiiksi ja aloittanut uudet. Kaunis petto tulee. nostan hattuani kaikille peiton virkkaajille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iso Gnu, hih, taisi lapsi olla hetken aikaa ihmeissään värin muuttumisesta! :D Susun sukkamalli on kyllä kiva tehdä, helpolla mallineuleella saa mukavan näköiset sukat.

      Poista
  5. Sievät sukat välityönä ja peittokin jo puolessa välissä :)
    Minä sain tänään viimeisen palan valmiiksi ja mies tuli juuri autotallista mukanaan levy, jossa neljä pitkää "naulan tapaista" pystyssä. Seuraavaksi olisi tarkoitus laittaa palat pingottumaan siihen, että tulisi suurin piirtein saman kokoisia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Virpi, peitto etenee lappu/päivä-vauhdilla näköjään. Taidanpa minäkin hankkia samantapaisen pingottimen, kunhan sen aika on, näytti niin kätevältä.

      Poista
  6. Palmikkosukat ovat kauneimmillan valkeina!
    Peitosta taitaa tulkla oikea sunnuntaipeite, mahtaako noin kaunista raskia käyttääkään? :o)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. satunNainen Paula, vaikka valkoiset neuleet ovat kauniita, mutta huonosti minun taidoillani kuvattavissa. Ei meinaa saada mitään näkymään.

      Poista
  7. Kauniit sukat. Ja Kalevala-peittokin jo melkein puolessa. Minulla vasta 6 palasta, muistaakseni. Tiiviisti ovat keskeneräisten pussissa pysyneet joulusta asti. Ja tiedätkö mitä, minä saan kuin saankin nuo "ruususen unta" nukkuneet blogitkin herätettyä. Toivottavasti pysyvät valveilla jonkin aikaa ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Irina, muutaman peittolapun sain tehtyä noiden kuvassa olevien lisäksi, mutta nyt piti ottaa aikalisä, että niska-hartiaseutu höllääpi. Yks keskeneräinen lappu tuossa vieressä kyllä houkutelee kovasti. :D

      Poista

Kiitos kommentistasi! Se saa minut iloiseksi.