Tervetuloa Lankapirttiin!

Oli kiva, kun poikkesit pirttiini. Toivottavasti viihdyt täällä ja tulet toistekin.
Suurin osa kuvistani suurenee klikkaamalla niitä.

keskiviikko 8. heinäkuuta 2020

Lystiä on


Sukkaa pukkaa ja mukavaa on, kun pystyy kutomaan niin paljon kerrallaan kuin huvittaa. Ennenkin olen kutomisesta tykännyt, mutta nyt pakollisen tauon jälkeen nautin tästä erityisesti. Ja tässä tarkoitan kutomisella neulomista kuten se kai on nykyisin kirjakielen mukaan. Minä kun olen käyttänyt tuota sanontaa jo yli 70 vuotta, niin sallittakon se minulle edelleenkin.


Muutama päivä sitten valmistui raitasukat ihan perusmallia, koko 42-43
Langat turkoosi, tummasininen ja luonnonvalkoinen Novitan 7veikka, joiden menekki yhteensä 140 g
Silmukoita 60-56 ja puikot 3.5 mm:n sukkikset.

Tuo vaaleampi sininen on muuten turkoosi, vaikka kuvassa ainakin minulle näkyy sinisenä.


Näistäpä ei ole mitään erityistä sanottavaa, jos en moiti värivalintaani. En nimittäin pidä valitsemistani väreistä, mutta enpä sitten alkanut vaihtelemaankaan niitä, kun olin jo hyvään alkuun päässyt. Toivon vain, että miellyttävät jonkun värisilmää.


Seuraavaksi tuli tarve tehdä patalaput, jos vaikka pääsisi lähiaikoina visiitille, niin voisi viedä mennessään.

Patalappupari onteloneuletekniikalla
Pallojen kaavio Lankamaaailman patalappuohjeesta mutta muuten menin oman tapani mukaan.
Langat kahta ruskean sävyä  Gjestal Jannea, menekki yhteensä 89 g
Silmukoita 37+37, joista reunasilmukoita 4 + 4, puikot 3 mm.
Ainaoikein neuletta alkuun 5 krs ja loppuun tein nyt vain nejä kerrosta ja päättelykerroksen



Näitäkin olen aika monet tehnyt, mutta ei tällaisten tekeminen olleenkaan kyllästytä. Heti olisin ollut valmiit aloittamaan toiset patalaut, mutta silmiini sattui raitalankakerä, jolle olin suunnitellut käyttöä. Niinpä päätin käyttää sen pois, kun en oikein pidä noista raitalangoista.




Niinpä syntyi Hipsulaisen karusellisukat koko 39-40, maksuton ohje löytyy esim. täältä Ravelrysta
Lankoina Novitan 7Veljesttä Multiraitaa ja ruskeaa varsiin, menekki yhteensä 105 g
Silmukoita sektorissa maksimissaan 23 s ja 3.5 mm:n puikoilla mentiin.



Raitalangan värejä en juurikaan säädellyt, paitsi jossain kohtaa lyhensin valkoista raitaa.


Tämä koko on hieman liian iso minun kaposeen jalkaani, 22 tai 21 silmukkaa sektorissa vat´rmaan riittäisi, jos itselle tekisin.


Karusellisukkia olen tehnyt aikoinaan toistakymmentä paria, mutta edellisistä oli jo reilu vuosi. Jokohan karuselli tempaisi minut taas mukaansa. Vai mitä arvelet minun tekevän seuraavaksi?

4 kommenttia:

  1. Iiik, karusellisukista tuli hämähäkkiverkko mieleen, ohjeestahan saisi pienellä modifioinnilla oivalliset halloween-sukat! Syksyn hittituote? ;o)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. satunNainen Paula, onpa joku tainnut tehdä selkeästi hämähäkin seittiä muistuttavat karusellisukat. Ei muuta kuin halloweenisukkia tekemään. 😊

      Poista
  2. Nuo sinun patalappusi on hienoja. Siniraitaiset sukat on hienot. Sininen ei ole mun väri, mutta sukat on hienot.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iso Gnu, minä itsekin tykkään noista patalapuista, mutta en erikoisesti noista sukista, vaikka siniset värit ovat minun mielivärejä. 🤔

      Poista

Kiitos kommentistasi! Se saa minut iloiseksi.