Tervetuloa Lankapirttiin!

Oli kiva, kun poikkesit pirttiini. Toivottavasti viihdyt täällä ja tulet toistekin.
Suurin osa kuvistani suurenee klikkaamalla niitä.

keskiviikko 5. lokakuuta 2022

Syksyisiä tekeleitäni

Hupsista, onpa aikaa kulunut edellisestä postauksestani yli kaksi viikkoa. Käsitöitä olen kyllä tehnyt ja kirjannut valmistuneet  muistiin, mutta tarkemmat tiedot puuttuvat. Mutta eipä ne ehkä niin tarpeellisia olekaan. 

Syyskuussahan innostuin eriparisukkien teosta, kerroin siitä jo täällä. Niiden parissa olen jatkanut, mutta myös muita on valmistunut. Ja niistä muista kerron nyt ja eriparisiin palaan myöhemmin.


Ensimmäisenä valmistui kännypussi itselleni. Minähän olen jo aika kauan roikottanut puhelinta tämmöisessä pussissa. Kotioloissa on siinä mukava kuljettaa puhelinta olipa sitten sisällä tai pihalla ja pääsee heti vastaamaan, jos joku soittaa. Aiemmin minun puhelimeni oli jossain kotona ja minä juoksin ympäri taloa etsimässä sitä sen soidessa. Ja yleensä myöhästyin aina. Mutta tämä pussukka on kätevä tarkoitukseeni.


Virkattu kännykkäpussi itselle,  lanka Novitan Cotton Soft, menekki 30 g.


Loput nyt näytillä olevat työni ovatkin sitten sukkia ja kaikkien tekoon olen käyttänyt jämälankoja. Viime aikoina minun jämälankani ovat vähentyneet kiitettävästi, mutta vielä niitä joksikin aikaa riittää.


 Näihin  raitasukkiin käytin elokuussa ostamani Kajastus-langan koekerän lisäksi tummansinistä 7veikkaa, molemmat Novita lankoja. Sukkien koko 30 ja langanmenekki yhteensä 58 g.


Sitten olikin taas seuraavissa sukissa vuorossa kirjoneule. Valitsin pieniä ja jopa pienen pieniä lankanöttösiä, jotka yritin kuluttaa loppuun asti. Pienet nöttöset jaoin kahteen osaan, että sain kuviot molemmissa kuta kuinkin samanlaisiksi. 


Kirjoneulesukat kokoa 32, erilaisia jämälankoja 79 g. Taisin käyttää 13. eri väriä, jos laskin oikein.


Eilen valmistuivat nämä sinisävyiset lapsen sukat, kokoa 28 ja  langanmenekki yhteensä 59 g. Näihin valistin sinisävyiset langan loput ja pohjavärinä keskisininen. Tein kahden kerroksen raitoja käyttäen pienet pätkät ensin pois. Pari ruskean langan loppuakin piti käyttää, kun siniset kävivät vähiin.

Ja nyt sitten jatkan mainitsemieni eriparisten parissa. Minä olen kovin innostunut niiden teosta, ja kuten jo täällä kerroinkin. Lisää siis on luvassa jatkossakin.

4 kommenttia:

  1. Nuo jämälankasukat on kivoja. Ainoa vika tai ylimääräinen homma on lankojen runsas päättely. Mulle ainakin tuo päättely vaatii aina edes hetken innostuksen, että pääsee alkuun.
    Kännypussi on tarpeen ikääntyessä ja erityisesti jos liikkuminen on huonoa. Jnk aikaa puhuin yhdelle ystävistä kännypussin tarpeellisuudesta ja sitten siskonsa olikin ostanut kauniin Marimekon pussin. Kännykkääni olen vuosien ajan ollut värikäs kuori; joskus turkoosi, nyt oranssi. Se on edes helpompi löytää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iso Gnu, minut voittaa tällä hetkellä mielenkiinto tehdä näitä jämälankasukkia vaikka en pidäkään lankojen päättelystä. Päättelen langat pienissä erissä työn edetessä, noin 5-8 langanpäätä kerrallaan.
      Kännypussin etu on sekin, kun puhelin pysyy matkassa vaikka pihatöissä eikä sitä tarvitse huolehtia matkaan. Onneksi minulla ei ole pahempia liikkumisen ongelmia vielä, mutta onpa yksi ongelma pois, jos sellainen ilmaantuu.

      Poista
  2. Hieno homma, että olet saanut jämänyssäköitä käyttöön. Tuleeko sinullekin aina erityisen hyvä mieli, kun saa jonkin ostamansa tuotteen - oli se sitten lankaa tai jotain muuta - käytettyä loppuun? Kyseinen ostos saa silloin jotenkin oikeutuksensa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Puikoillanikin, aivan oikein arvelet, että jämälankojen väheneminen saa minut hyvälle mielelle, varsinkin kun saa langan kulutettua loppuun. Nyt muuten olen siinä vaiheessa, että jämälankanöttöseni ovat niin vähinä, että vain muutamiin raitoihin riittää. Mutta vielä on kahdet sukat ja yhdet lapaset odottamassa pääsyä esittelyyn. Ehkä huomenna saan postattua.

      Poista

Kiitos kommentistasi! Se saa minut iloiseksi.