Tervetuloa Lankapirttiin!

Oli kiva, kun poikkesit pirttiini. Toivottavasti viihdyt täällä ja tulet toistekin.
Suurin osa kuvistani suurenee klikkaamalla niitä.

lauantai 29. marraskuuta 2008

Hahtuvaista

Harmaa päivä kääntyy iltaan. Olen viettänyt tänään melkein retriittiä *yhden puhelun olen soittanut* , kun mieheni on taas hirvijahdissa ja minä jäin kotiin. Mökkielämä ei nyt enää houkuttele minua näin harmaana aikana. Meillä kun ei ole mökillä sähköä, niin enhän minä näkisi siellä nyt kutoakaan. Sitä paitsi viihdyn oikein hyvin itsekseni varsinkin, kun tietää, että tämä on vain väliaikaista.


Eilen jo kehuin täällä tikutelleeni hahtuvalapaset tyttärelle, olivat silloin juuri pesukoneessa. Pesin nämä kahteen kertaan ennen kuin huopuivat sopivasti. Ensin panin vahingossa villapesuohjelman eikä se muuttanut kokoa ollenkaan. Sitten 40:n hienopesu pyyheliinan ja parin poppanaisen laudeliinan kanssa ja lopputulos oli aivan parahultainen. Pienen venyttelyn ja oikomisen jälkeen lapaset kuivumaan ja mielestäni tuli hyvät. Lopullinen arviohan kuullaan aikanaan tyttäreltä itseltään.



Malli Tellun Vanutetut lapaset, joiden ohjetta aika tarkoin noudatinkin, koko naisen
Lanka kaksinkertaista hahtuvaa kiekolta, alkuperästä ei tarkempaa tietoa, kulutus n. 80 g. Ostettu Kemin mukavasta Pienestä Lankapuodista, jonne terveisiä, jos sattuvat täällä poikeamaan.
Puikot 6 ja 7 mm *ensimmäinen ohuemmilla, toinen paksummilla, että sain samankokoiset ;D*



Ylemmässä kuvassa vasen lapanen enempi esillä ja tässä oikea. Näistä näkyy, että aika mukavasti värit asettuivat. Ainoastaan reilun metrin pätkän otin välistä pois, että sain peukalot tehtyä ilman kovin jyrkkää värieroa. Kuva vääristää muuten näiden värin hiukan tummemmaksi, ovat siis hieman oranssimmat kuin kuvassa.



Lapaskuu alkaa loppua, mutta vielä nämä ehtivät Tumpputupaan.

Mukava oli pitkästä aikaa tikutella hahtuvaakin. 1970-luvulla Rovaniemellä asuessamme tein paljonkin lovikkaita, mutta sitten se jäi jostain syystä unholaan. Nyt tämän nykyisen neuleinnostukseni aikan olen tehnyt vain muutamat lapaset, ehkä 4-5, ja yhdet tossut itselleni. Lapasia olisi tarkoitus tehdä vielä lisääkin, kun niitä on pyydetty.



Tässä vielä lapaset ennen pesukoneeseen pääsyä.



Minulla on tänään palellut jalkoja, vaikka minulla on ollut paksut puuvillaiset sukat, joita olen tänä syksynä paljon käyttänyt ja hyvin tarennut. Kiitos vain Pappi puikoissa, sain sinulta arvontavoittona saamastani langasta kovin mieluisat sukat. Ja kun ei tavanomaiset kotitossuni tuntuneet riittävän, muistin huovutetut tossuni.

Tällaiset olen tikutellut itselleni kai pari vuotta sitten. Olen pitänyt näitä vain tositarpeessa, siis kun jalkoja palelee. Aluksi en raskinut pitää, ettei pohjat kulu puhki. Sitten keksin, että nahkapohjathan näihin pitää saada. Ja tuumasta toimeen ja


nyt näissä on tällaiset pohjat. Mieheni nämä ompeli minulle näihin. Materiaali saatiin vanhoista saappaanvarsista. *Meillä kun kunnioitetaan vähän liiaksikin sitä periaatetta, että mitään ei hävitetä!* Nyt näillä raskii lipsutella paremmin ja ovat pohjasta vieläkin lämpimämmät.

Kaikille hyvää alkavaa adventinaikaa!

10 kommenttia:

  1. Jaa teilläkö on vielä hirvenpyynti kesken? Meillä isännän porukka sai niin äkkiä kaikki nurin, että on ollut tosi outo syksy: isäntä kotona!

    VastaaPoista
  2. Kauniit huovutetut lapaset! Minä sain alkuvuodesta työkaverilta lahjaksi huovutetut tossut ja niitä olen pitänyt jatkuvasti, niinpä ne onkin puhki pohjista:(, enkä ole tointunut paikkailemaan...

    VastaaPoista
  3. Nättejä lapasia täällä ja aiemmissa postauksissa - ja kivat "tohvelit"! Tiedätkös, minua justiin harmittaa, kun pitkään säilytin kaapissa vanhoja, pohjattomiksi kuluneita, pitkävartisia talvisaappaitani. Sitten heitin pois, kun muutimme tänne asumaan. (Silloin lensi roskiin paljon "tarpeellista"...) Jälkeenpäin olen äkännyt, että niitä varsia olisi kannattanut käyttää esim. juuri tossunpohjina! Oli kaunis punaruskea värikin... Mitään ei oikeasti pitäisi heittää pois. Yleensä niille keksii käyttötarkoituksen justiinsa silloin, kun ne ovat häipyneet roska-auton mukana kaatopaikalle!

    VastaaPoista
  4. Kauniit lapaset ja tossusi ovat kans kivan näköiset:)
    Olen tänään tehnyt Pepille tossuja Novitan huopasesta, saa nähdä mitä tulee...en ole huvuttanut ikinä niin ei oikein ole koosta tietoa.

    VastaaPoista
  5. Pirjo: Joo, vielä muutamia hirviä juoksee. Miehet ei kyllä enää juokse, kun kuuluu olevan niin paljon lunta hirvimailla Kainuussa.

    Eila: Sehän se huovutetuissa tossuissa on, että tahtoo mennä puhki, jos käyttää.

    Pappi puikoissa: Meillä on tuo mies vielä enempi kaiken tallettaja. Samaa vaimoakin on pitänyt tallessa jo 40 vuotta! ;D Vakavasti ottaen naisten pitkävartisista nahkasaappaista saa hyvää nahkaa just tossujen pohjiksi.


    Tupuna: Minäpä varsin laskin, minkä verran kutistuivat pesussa. Siis pituudesta lähti pois n.30% ja leveydestä n.25%, jospa nämä luvut auttaisivat sinua vähän koon arvioinnissa.

    VastaaPoista
  6. Kivat lapaset. Minäkin tein tuolla mallilla hahtuvalapaset. Neuloin muutaman kerroksen sen jälkeen kun olin ottanut peukun silmukat apulangalle, katkaisin hahtuvat ja neuloin peukun siinä vaiheessa ja jatkoin sitten normaalisti. Sillain sain väriliukuman jatkumaan katkeamattomana niin peukussa kuin kämmenosassakin.

    Tuo tossunpohja idea on tosi hyvä.

    VastaaPoista
  7. Hienoja käsitöitä! Ihailen kaikkia, jotka osaavat tehdä käsillään näin upeita töitä.
    Minä en osaa.

    VastaaPoista
  8. Ihanat lapaset! Mullakin olis hahtuvaa tuolla odottelemassa, että uskallan kokeilla sen neulomista ja huovuttamista :D

    VastaaPoista
  9. Annikainen: Tuohan onkin hyvä idea, kiitos kun kerroit minullekin.

    Rosina: Kiitos kehuista! Ihmiset näitäkin tekee ja kaikkea voi oppia! ;)

    Anu: Ei kun hahtuvaa vain kokeilemaan, ei se ole hankalaa. Aluksi vain hieman helläkätisyyttä, että ei lanka pahasti katkeile. Ja jos katkiaa, niin se on helppo jatkaa. ;D

    VastaaPoista
  10. Ihanat lapaset ja tohvelit! Tuollaiset pohjat minäkin tarvitsisin. Olen kuluttanut jo kahdet tossut puhki.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Se saa minut iloiseksi.