Tervetuloa Lankapirttiin!

Oli kiva, kun poikkesit pirttiini. Toivottavasti viihdyt täällä ja tulet toistekin.
Suurin osa kuvistani suurenee klikkaamalla niitä.

keskiviikko 12. elokuuta 2009

Mökkiterveisiä

Viime päivien vaikenemiseni syy paljastetaan nyt, se on mökkeilyssämme. Perjantaina lähdimme ja eilen illansuussa palasimme kotiin. Kesän ihanainen sää vallitsi koko ajan, sopivaa lämpöä ja mukavaa leppeää tuulta riitti. Vain maanantaina sateli hiukan vettä ja lähtöä tehdessämme pilvet kerääntyivät sadettaa enteillen. Tavallisia mökkitouhuja harrastimme, käsitöitäkin tein jonkin verran. Yhdet sukat valmistuivat paluumatkalla ja seuraavat pääsivät saman tien puikoille. Niistä kuvia saadaan varmaan lähipäivinä. Virkkaus oli varsinainen käsityöni perillä, mutta siitä paljastuksia vasta sitten joskus.


Meillähän on mökillä satavuotias savusauna, jossa saa mielettömän leppoisat löylyt. Sitä lämmittelemme ahkerasti joka kesä. Talvisaunaksi siitä ei ole, mutta emme me talvisin siellä saunokaan. Tässä saunamme savun keskellä, kun olin juuri hetkeä aikaisemmin pannut sen lämpiämään.


Syksy lähestyy varmasti kesäisestä säästä huolimatta. Pihapihlajamme on innostunut marjomaan kovasti, oksat aivan notkuivat marjoista.

Kasvit alkavat muuttaa väriään valmistautuessaan talvilepoonsa.


Selvät ruskan värit metsäkurjenpolven lehdissä.


Halkojen teko on mieheni yksi askareista mökillä. Pino tuoreita klapeja kuivumassa.


Ongella käynti on toinen mieheni mielitouhuista mökillä. Hän myös valmistaa kalat ruoaksi, kun minä olen raa'alle kalalle allerginen enkä siksi pysty valmistamaan siitä ruokaakaan. Syön kyllä oikein mielelläni.


Minä puolestani keräilen vaikkapa kantarelleja ja valmistan ne ruoaksikin asti. Huomaathan muuten, että minulla oli mukana mökillä tuo ulkogerbera, josta kerroin täällä. Enhän minä malttanut jättää sitä kotiin, kun ei meillä käynyt kukaan kastelemassa kukkia ja tämä tarvii vettä joka päivä. Pian siinä avautuu ensimmäinen kukka, sitä odotan jännityksellä. Tämä on siis ensimmäinen gerbera, jonka saan jatkamaan kukintaansa.


Kuva herkullisesta ruoka-annoksestani, joka valmistui mieheni ja minun yhteistyöllä. Miehelleni oli lisäksi kotoa omasta perunamaasta kaivettuja perunoita keitettynä, mutta minä olen melkein "karppi", noudatan siis vähähiilihydraattista ruokavalioa, joten perunat ja leivät jäävät minulta yleensä syömättä.


Minun bloggaamiseni tahti on hidastunut viime aikoina, kun on ollut kaikenlaista "ylimääräistä" touhua. En ole ehtinyt entiseen tapaan vierailemaan toisten blogeissa enkä kommentoimaan niissä, joissa olen poikennut. Mutta kiireiden mentyä ohi palaan tuttuun tapaani. Myös käsitöitä pitäisi päästä taas tekemään enemmän, sormia jo syyhyttää siihen malliin. Sukkasatokinhan alkaa pian, joten sadonkorjuuta taas luvassa koko porukalle.

19 kommenttia:

  1. Varmaan makeat löylyt saa tuolla saunassa, hienon kuvan olet saanut napattua, auringonvalo kivasti siivilöityy.
    Arvelinkin että mökillä vietätte tätä kaunista elokuuta, hyvästä kannattaa nauttia niin kauan kuin mahdollista!

    VastaaPoista
  2. Ihanan tunnelmallinen tuo saunakuva, tuoksunkin voi melkein tuntea :)

    Tänä kesänä on kyllä ollut mahdottoman hyvät mökki-ilmat.

    VastaaPoista
  3. Oi että on hieno kuva saunasta. Valo siivilöityy kauniisti. Ja nam, savukalaa, slurp. Mutta yliveto nuo sienet, tahtoo tahtoo...

    VastaaPoista
  4. Sama juttu täällä, ei meinaa ehtiä millään lukemaan kaikkia seurattavia blogeja saatikka kommentoimaan. Ne on nämä marjastamiset ja muut erilaiset käsityöt mitkä vievät ajan.

    VastaaPoista
  5. Ihana sauna, kaunis kuva.
    Kesällä pitää nauttia kesänriemuista ja olla vaan.

    VastaaPoista
  6. Hyvin savu tupruaa saunastanne. Uskon,että makoisat löylyt. :)

    VastaaPoista
  7. Terveisiä töistä;) Tulin just tunti sitten kotiin. Huomaa kyllä lomalla saaneen levätä ja nyt on akut täynnä virtaa:)

    Ihanainen sauna:) Rakastan vanhoja hirsirakennuksia yli kaiken. Niissä on vaan sitä jotain. Teilläpä on ollut oikein herkkuruuat. Olen lukenut tai sitten ollut lukematta, että etenkin matkustelevat gerberat kukkivat erittäin runsaasti;D

    Nautittavan lempeitä syysilmoja!

    VastaaPoista
  8. Hieno savusauna teillä! Kylläpä minä jo odotinkin sinua koneen ääreen! Arvelin sinun olevan reissussa.

    VastaaPoista
  9. Ihana saunakuva ja varmaan siellä saahyvät löylyt!

    VastaaPoista
  10. Ihana tuo saunakuva! Meilläkin on kutsu vetämässä uuteen savusaunaan ja kylpytynnyriin, mutta aikataulut ovat toistaiseksi menneet ristiin.

    VastaaPoista
  11. Ihan tuli savun haju nenään saunastasi! Ihana tunnelma. Olen kaksi kertaa eläissäni kylpenyt savusaunassa, toinen oli vanha, toinen vanhalla tavalla tehty.
    Kaipailinkin jo sinua!

    VastaaPoista
  12. Upea kuva savusaunasta! Kanttarelleja on täällä etelässäkin syöty koko kesän pari kertaa viikossa ja pakkaseenkin on jotain saatu. Kaloista sen sijaan ole ihan kateellinen!

    VastaaPoista
  13. Hieno kuva ihanasta saunasta! Vanhoissa rakennuksissa on sitä jotakin. Meilläkin ollaan melkein karppeja eli hyvähiilarisella linjalla jo ainakin neljä vuotta. Kesällä onkin helppo karppailla.

    VastaaPoista
  14. Aitoa ja oikeaa mökkielämää, kiitos tunnelmista!

    VastaaPoista
  15. Eila: Tosi makeat löylyt tässä saa ja pitkälle syksyyn niistä nautitaan. :)

    Annikainen: Onkin sitten tuoksukuva! ;D Tämän kesä säät ovat kyllä olleet mainiot kaikin puolin.

    Kati: Sienet ovat tosia nameja, varsinkin kantarellit ja kangastatit ja... ;D

    Pirena: Mistä me saatais lisäaikaa! ;D

    TeSA: Olen samaa mieltä, että kesästä pitää nauttia, kun se on meillä niin lyhyt, ja jättää työt vähemmälle. Ehtii niitä tehdä sitten joskus! ;)

    Tupuna: Tosi makoisat löylyt! :)

    Villa Lankala: Sitten työnteko on ihan iloa! :)

    Minä uskon, että vanhoilla hirsirakennuksilla on sielu, ne kuiskailevatkin. ;D Tämä saunakin juttelee minulle kaikenlaista, kun sitä lämmitän.

    Minä aavistin sen, että matkustelevat gerberat kukkivat runsaasti! ;DD

    Intsu: Olen oikein ylpeä tästä saunasta! :)

    Seijasisko: Meidän mielestämme tämän saunan löylyt ovat parhaat kaikista! ;)

    MarjutJ: Kylpytynnyri on minulla kokematon paikka. :o Mukava siihen voisi olla pulahtaa pimeänä iltana tähtiä ihailemaan! :)

    Malli45: Minäkin olen kylpenyt kahdessa savusaunassa, tässä ja 1960-luvulla toisessa vanhassa saunassa, mistä en tarkemmin muista mitään yksityiskohtia.

    Susu: Meillä kantarellit olivat vasta nyt poimittavan kokoisia ja kahdesti muhennoksen tein kahdelle. Ehkä ovat kasvaneet siksi, kun seuraavan kerran mennään mökille.

    Päivi, Lankakomero: Ai sieltäkin löytyi melkein karppeja! ;) Minä olen vasta toista vuotta tällä linjalla ja testailen yhä, mikä minulle on sopiva linja. Sen olen kyllä selvästi todennut, etteivät ainakaan viljatuotteet sovi minulle.

    VastaaPoista
  16. Pirle: Mökkielämää parhaimmillaan meidän mieleemme! ;)

    VastaaPoista
  17. Ihanat mökkikuvat, tuo savusauna huokuttaa kovasti edelleen, saas nähdä koska päästään!
    Ja ruokakin on niin herkullisen näköistä! ;-D

    VastaaPoista
  18. Hei! Teilläkin on maailman paras sauna! - Niin meilläkin: tosin alahirret jo haperoituvat ja kuisti piti uusia tänä kesänä. Mies kalastaa, perkaa ja valmistaa kalat, kyllä minä syön. Ollaan päätetty, etten puutu kalahommiin, jos mies ei neuvo neulomisissa. Luonto on jakanut antimiaan runsain mitoin tänä kesänä, piti hankkia jo lisää yksi pakastin.

    VastaaPoista
  19. Marleena: Saunan voin aina lämmittää, mutta tuo ruoka on luonnonantimista kiinni, joten aikataulua vain laatimaan! ;)

    Mariia: Kyllä meilläkin pitäisi taas alahirsiä uusia. Mutta kuistia ei meillä tarvii uusia! ;D Teillähän on muuten hyvä työnjako miehen kanssa! :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Se saa minut iloiseksi.