Tervetuloa Lankapirttiin!

Oli kiva, kun poikkesit pirttiini. Toivottavasti viihdyt täällä ja tulet toistekin.
Suurin osa kuvistani suurenee klikkaamalla niitä.

lauantai 21. maaliskuuta 2009

Valmistuivat sittenkin

Onpa meillä ihana aurinkoinen kevätpäivä. Kai sitä voi jo kevääksi sanoa, kun kevätpäiväntasauskin oli jo eilen. Yöllä oli muutaman asteen pakkanen, mutta nyt räystäät tippuvat iloisesti ja lumen sulaessa vesi lirisee pihakiveyksellä. Kevättähän se on! Tätä olen odottanut koko pitkän harmaan talven ja nyt se on täällä.


Eilen jo hehkuttelin saaneeni lopultakin Kainuun kukkalapaset valmiiksi. Nyt ne hetki sitten kuvattiinkin ja kipin kapin tulin tuomaan ne tännekin. Harvoin olen tainnut lapasia kutoa näin "hartaasti", tarkoitan monen yrityksen kautta. Päätin ottaa langat omista varastoistani, kun niitähän on jonkin verran. Mutta ei meinannut sopivia värejä löytyä, ei sitten millään. Taisin kelpuuttaa vasta neljännen värivalintani, kaksi kertaa purin melkein valmiin lapasen. Suurin puute oli sopivasta vihreästä väristä. Nyt lapaset kuitenkin ovat valmiit ja olen niihin kohtalaisen tyytyväinen.


Nämä jäävät omaan käyttööni ja on tarkoitettu kuvassa näkyvälle ruskealle takille, jota pääasiassa käytän talvisin. Ohjeen värejä niin että ensinnäkin pohjaväri on ruskea sinisen asemesta. Siniset ja punaiset kukat ovat Nalle coloria ja vihreän eri sävyt korvasin yhdellä vihreällä. Ohjeessahan on kukat tehty kahdella eri punaisen ja oranssin sävyllä ja lehdissä on peräti neljää eri vihreän sävyä. Kuvissa eivät värit ole taaskaan aivan sellaiset kuin oikeasti.




Malli Kainuun kukkalapaset Suuri käsityölehti 11-12/2006
Lanka Novitan Nalle ja Nalle Colori, kulutus yhteensä 75 g
Puikot 3 mm


Lapasista tuli minun S-koon käteen aivan sopiva, joten isompaan käteen saattaa olla nafti.

Kiva näitä oli tikutella. Uuttakin opin tässä työssä, nimittäin tein ensimmäisen kerran kierrereunan. Usean aloitusyrityksen ansiosta sain ylimääräisiä harjoituskertoja sen tekoon ja jäi monia erivärisiä langanpätkiä odottamaan sijoituspaikkaa. Mihinkähän minä ne käyttäisin. Lisääkin näitä lapasia valmistunee minunkin puikoilta joskus.

Nyt lähden miettimään, mitä noista kierrereunaharjoituksista jääneistä langanpätkistä tekisin. Yksi ajatus on mielessä, lähden kokeilemaan sitä.

Aurinkoista viikonloppua!

26 kommenttia:

  1. Kauniit on sinun lapasesi ja minusta tuo on niitä kauneimpia lapasmalleja! Mikä siinä onkaan,kun vaikka varastossa lankoja ois miten paljon tahansa,niin sittenkun jotain etsii,niin sopivaa ei löydy millään!

    VastaaPoista
  2. Todella kauniit lapaset! Minä olen koko talven ihaillut blogeissa kauniita kirjoneulelapasia, mutten itse saanut kudottua yksiäkään. "Pakollisten" Siili-lapasten teko on saanut lapasinnostuksen loppumaan. Ehkä ensitalvena...
    Kiitokset tunnustuksesta, se lämmitti mieltä todella paljon! Laitan blogiin, kun väsymys helpottaa. Meillä on nuorin influenssan kourissa ja itsellä olo kurja, ilmeisesti tauti yrittää päälle ja lisäksi en saanut nukuttua viimeyönä. Tämä päivä on mennyt ihan haahuillessa, eikä mitään ole saanut tehtyä. Joskus tämmöisiä päiviä, toivottavasti jo huomenna olis virkeämpi.
    Rattoisaa lauantai-iltaa!

    VastaaPoista
  3. Kauniit lapaset! Minä tästä mallista tykkään niinkuin "hullu puurosta" :D!

    VastaaPoista
  4. Kauniit lapaset! :) Minullakin on tarkoitus nuo tehdä "sitten joskus", malli on tosi nätti. Itse asiassa tulikin just mieleeni eräs värivaihtoehto, jota voisi vaikka noihin kokeillakin... :)

    VastaaPoista
  5. Kauniit ne on ja tuo ruskea pohjaväri on kiva. Oletpa ollut tarkka värivalinnoissa, minä olen huono purkamaan joten ne on saaneet välttää millä on tullut aloitettuakin... Tuo kierreraita on yllättävän vaikea, minä luovutin (kun syksyllä tein noita) ja tein omanversion ranteesta. Joskus olen kyllä osannut tehdä sen ihan helpostikin mutta taito oli ruosteessa...

    VastaaPoista
  6. Tosi kauniit! Sointuvat hyvin takkisi väriin. Kainuun lapaset ovat minunkin mielestäni yksi kauneimmista lapasmalleista.Minäkin sain pari talvea sitten Kainuun lapaset lahjaksi.Kaunis aurinkoinen päivä on ollut meilläkin. Kesää kohti mennään! Hyvää lauantai-illan jatkoa!

    VastaaPoista
  7. Intsu: Se on kyllä yksi ratkaisematon arvoitus, miksi ei isostakaan lankavarastosta tahdo löytyä sitä just sopivaa lankaa. ;D

    Mammutti: Koko talven minäkin näitä aioin. ;) Toivottavasti et itse sairastu. Eikähän tunnustuksen blogiin laiton kanssa ole mitään kiirettä, sitten laita, kun on sopiva aika.
    Mukavaa lauantai-iltaa sinullekin!

    Pappi puikoissa: Samat sanat täälläkin! :D

    Mari: Kohta varmaan saadaan nähdä kukkalapaset sinultakin. ;)

    Eila: Minulla on melko matala purkamisen kynnys, jos ei ole kovin paljosta purettavasta kyse. Siihen varmaan vaikuttaa sekin, että minulla ei ole enää työelämän velvotteita vaan saan käyttää aikaani tähän mieliharrastukseeni lähes rajoituksetta. Niinpä ajattelen, että kun minä kudon joka tapauksessa, niin se ei haittaa vaikka kutosin jonkun kohdan useammastikin. ;)
    Kierreraidan otin haasteena ja dementian ennaltaehkäisynä! ;D

    Villa LAnkala: Kiitos! ;)

    VastaaPoista
  8. Irina: Kiitos! Tälle takille yritinkin värit soinnuttaa. ;)
    Onhan ihanaa, kun eletään jo tätä vaihetta vuodenkulusta ja pian on kesä.
    Mukavaa lauantai-iltaa sinullekin!

    VastaaPoista
  9. Kauniithan niistä tuli, sinä kerkisit ennen esittelemään. Minä vasta toisen kärkeä lähestyn, sitten vielä peukalot. Ei varmaan vielä huomiseksi valmistu, ellen sitten ota loppukiriä.

    VastaaPoista
  10. Kauniit on lapasesi. Kelpaa noilla kevätsäässä ulkoilla. Oppisikohan joskus.....

    VastaaPoista
  11. Kyllä ovat kauniit lapasesi. :)

    Milloinkahan minä saan sellaiset, kun olen Kainuun tyttö alkujaan. :)
    Ja jos saisisin kudottua itselleni , moni muukin niitä haluaisi. :)

    VastaaPoista
  12. Vai että oikein on vaatimaton korttini esillä. Kiitos vain kovasti, olen imarreltu, *punastelee* :).

    VastaaPoista
  13. Kainuun lapaset ova kyllä aivan ihana malli.Lapasesi houkuttavat minuakin kokeilemaan.

    VastaaPoista
  14. Voi , sinä neuloit nuo kauniit Kainuun kukkalapaset. Olen haavailut itsekin neuloa sellaiset, koska olen Kainuusta syntyisin. Yritän jossain vaiheessa.

    VastaaPoista
  15. Pirena: Minäpä jään odottelemaan sinun lapastesi valmistumista! :)

    Tiitsa: Ei muuta kuin otat puikot ja langat ja ryhdyt tekemään. Kyllä se sinulla onnistuu! ;)

    Tupuna: Kyllähän Kainuun tytöllä olisi somaa olla Kainuun kukkalapasetkin! ;) Ja kun tekee ensin yhdet, niin seuraavat ovatkin sitten helpompia. ;D

    Pappi puikoissa: Vaatimattomuudesta voidaan olla monta mieltä! ;)

    Seijasisko: Siis alahan sinäkin Kainuun kukkalapasia tekemään. ;)

    Äippä: Kyllähän Kainuun tytöllä olisi somaa olla Kainuun kukkalapasetkin! ;)

    VastaaPoista
  16. Upeat kuvarasat! Tämä malli voitti Seinäjoen Käsityömessuilla seurakunnan Lähetyssoppen järjestämän rasakilpailun yleisöäänestyksessä. Ittellä vielä haaveena!

    VastaaPoista
  17. Oijjoij...kauniit!!
    Osaisinpa tehdä kirjoneuletta...

    VastaaPoista
  18. Kauniit lapaset! Heti joskus, kun vaativa työelämä on takana, niin opettelen neulomaan lapasia. Minusta ne kuluttavat energiaa ja sukat valmistuvat lähes ajattelematta. Kauniit tuo Kainuun lapaset ja kivan näköiset aina eri väreilläkin.
    Olemme Hetassa ja maisema on kuvattu Hetasta päin Pyhäkeroa lähestyessä.Siis samalla puolella; Hetta-Pallas-Ylläs...

    Upeita hiihtokelejä sinnenkin!

    VastaaPoista
  19. Onpa nätit lapaset!

    VastaaPoista
  20. Laitoin sinulta saamani diplomin sulle myös takaisinpäin :)

    VastaaPoista
  21. Aivan ihanat! Minä olen katsonut ja ihaillut noita eri maakuntalapasia lehdissä, mutta kirjoneulominen saattaisi olla ihan liian vaikeaa minulle. Kurttuvarsisukatkin on yhä kesken. Töisää niitä tänäänkin neuloin muutaman kierroksen,mutta työpaikkaneulonta on vähäistä ja kotona olen niin kiintynyt noihin kankaisiin.

    VastaaPoista
  22. Purkuun vaan ja uutta kehiin. Mutta nämä ovat kauniit, omiani olen tehnyt jo kaksi talvea.
    Olen tehnyt kaksi paria annettavaksi, omani ovat vielä...kaaviona.

    VastaaPoista
  23. Heleena: Kiva, että sinäkin löysit tänne! ;)

    Mammutin jälkeläinen: Kiitos! ;)

    Nina: Opettelemalla oppii! ;)

    Iso gnu: Minä olen tänä talvena tehnyt niin monet lapaset, että enää niiden teko ei tunnu rasittavalta. Kaikkeen näköjään oppii vanhanakin! ;D
    Ahaa, te olette vähän ylempänä, mutta samalla suunnalla!

    Tess: Kiitos! ;)

    Marle: Niin, kaikkeahan ei voi tehdä yhtä aikaa. Mutta ehkä joskus sitten teet näitä kukkalapasiakin. ;)

    TeSa: Tulee se sekin päivä, että alat tikutella kukkalapasia itsellesikin! ;)

    VastaaPoista
  24. Kyllä on kauniit nuo Kainuun kukkalapaset. Olisiko mahdollista saada niiden ohje sähköpostiini

    puusniekka@ren.to

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Se saa minut iloiseksi.