Tervetuloa Lankapirttiin!

Oli kiva, kun poikkesit pirttiini. Toivottavasti viihdyt täällä ja tulet toistekin.
Suurin osa kuvistani suurenee klikkaamalla niitä.

tiistai 20. tammikuuta 2015

Sinistä ja turkoosia

Lisäsin 23.1. 2015 yksivärisen myssyn kohdalle linkin sen ohjeeseen.


Nyt olen itseeni oikein tyytyväinen, kun olen pysynyt suunnitelmissani!  ;)  Tarkoituksenihan on ollut keskittyä lähinnä sytomyssyihin ystävänpäivään asti ja toiseksi, olen päättänyt hävittää mahdollisimman paljon lankavarastoani ja vain pakottavasta syystä ostaa uutta. Tavallisestihan olen ostanut ainakin eniten käyttämiäni lankoja "sopivaan hintaan", siis tarjouksesta, ihan vastaisuuden varalle vaan.  Minusta kun on niin kätevää kävellä lankavarastolleni ja valita sieltä sopiva lanka, kun keksin jonkin kivan neuleidean.  Mielestäni ostoni ovat olleet melko maltillisia eikä lankavarastoni ole paisunut kohtuuttomasti, mutta nyt tuntuu, että hillitä pitää.  Ja sytomyssyjä tietenkin pyrin ahkeroimaan Sytomyssyjä Ystävänpäiväksi -keräykseen.

Viime päivinä molemmat tavoitteeni ovat täyttyneet, olen nimittäin tehnyt sytomyssyjä muinoin Lidlistä ostamastani puuvillalangasta. Aloitin sen langan hävittämisen sinisestä ja hyvin hennon turkoosista langasta.




Ensin valmistui spiraalivirkattu raitamyssy omasta päästä tehtynä, vaikka sen tekoon sain idean vuoden ensimmäisen teetee-lehden hauskasta juhlamyssystä.
Lanka siis Crelando Spring  puuvillaaa, jonka menekki 65 g
Virkkuukoukku 3.5 mm

Aluksi olin tekemässä myssyä mainitsemallani teetee-lehden ohjeella, mutta minullehan ovat sanalliset neule- ja virkkuuohjeet hankalia ymmärtää eikä lehden ohjeessa ollut kaaviota.  Aikana sitä kokeilin, mutta ei oikein luonnistanut. Siinä pähkäillessä muistin, että olenhan minä vastaavaa tehnyt ennenkin kirjan 201 ideaa pieniin ja suuriin virkkaustöihin mukaan. Siis se esille ja jopa alkoi sujua, kun sain kaavion eteeni. Tuo kiemura ei kyllä tullut niin kiva kuin siinä ohjeessa, mutta toivottavasti jollekin kelpaa.




 Aloitin ylhäältä ohjeen mukaan ja lisäilin silmukoita pikku hiljaa kunnes ympärys oli sopivan kokoinen. Sitten vain reunus sopivan korkeaksi ja tuo kiekura.






Seuraavaksi kudoin samaisesta langasta turkoosin palmikkomyssyn, jota olen mielessäni nimittänyt sivupalmikkoiseksi tuon vain toisessa sivussa olevan palmikon mukaan.
 Lanka tässäkin siis tuota Lidlin puuvillaa ja menekki 50 g
Silmukoita reunan aina oikein osuudessa 94 ja sen jälkeen 104
Puikot 2.5 mm ja 3 mm

23.1.2015 nimesin tämän myssyn nyt nimetty Tuija-myssyksi ja sen ohje löytyy täältä.

Idean tähän malliin sain jostain netistä, mutta en muista nyt, näinkö samantapaisen myssyn jossakin blogissa vai FB:n kässäryhmässä vai etsiskellessäni kuvahaulla kivoja myssyideoita.  Kuvaa aikani tiirailin ja arvelin samantapaisen osaavani tehdä. Ja tässä se nyt on.  Sopivaa valmista kaaviota en löytänyt palmikkoon, niinpä kehittelin sen omasta päästä, vaikka varmaan tällainen on keksitty jo aiemmin.

Oli kiva tehdä ja lopputulos miellyttää ainakin omaa silmääni, joten näitä saanette nähdä tääällä vastakin. Tuota samaista lankaakin minulta löytyy ainakin punaista vielä.




Molempia värejä sekä sinistä että turkoosia oli vielä jäljellä vajaat kerät, joten niistä muotoutui perusmyssy raidallisena
Alhaalta aloitin aina oikein -reunuksella ja sileässä osuudessa 4. krs:n tasaraidat, päälaella pieni antteni turkoosilla  
Silmukoita sama määrä kuin edellisessä myssyssä ja samoilla puikoilla mentiin
 Lidlin puuvillaa kului 45 g,


Mitäpä muuta kertoisin. No sen että meillä on ollut kaunis pakkaspäivä tänään, aurinkokin ilahdutti meitä muutaman tunnin ajan. Pakkasta tällä hetkellä -21.5 astetta ja illaksi sen pitäisi kiristyä vielä.  Siis ihan oikea talvi.  :)  On mukava istua lämpimän uunin kupeessa kutomassa sytomyssyjä.




13 kommenttia:

  1. Tuttuja väriyhdistelmiä - minäkin olen samaisesta Lidlin langasta tehnyt jo kahtena keväänä sytomyssyjä. Nuo siniset taisivat olla myynnissä samassa paketissa, kaksi kerää kumpaistakin väriä, joten minäkin olen juuri noita kahta yhdistänyt raitamyssyihin. Tosin silloin, kun niitä on Lidlissä ollut, on tullut ostettua yksi paketti kutakin väriä tai settiä... Nyt minullakin saa hamstraus riittää vähäksi aikaa, tuota lankaa kun riittää kaapissakin. Tuntuu, että monella on tällä hetkellä jonkinlainen lankalakko päällä, onko sitten syynä uudenvuodenlupaukset, taantuma vai ihan vain jokin blogiteitse tarttuva villitys? ;)

    Nättejä myssyjä siis! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. MariJ, minä kuistinkin, että sinä olet myös ostanut tätä samaista lankaa sytomyssyihin. :) Muistaakseni ainakin suurin osa langoista oli pakattu kahden värin pusseihin. Minulla on vielä oranssi ja punaista sekä muutama pienehkö jämäkerä. :)

      Joo lankalihiksestahan moni puhuu, liekö oikein kampanja meneillään, en ole asiaan perehtynyt tarkemmin. Ihan itsekseni vain olen päättänyt pienentää lankavarastoani, oikeastaan aloitin sen jo viime keväänä. Uudenvuodenlupauksiahan minä en tee. ;)

      Poista
  2. Palmikkomyssy on tosi kaunis. Sen minä nappaisin jos olisin myssyjä valitsemassa päähäni =)
    Meilläkin on yli 20 pakkasta ja otan siitä hyödyn irti. Nostelin kaikki lankalaatikkoni yöksi ulos tuulettumaan. Kyllä nyt pöpöt ja koit kuolee, jos semmoisia sattuu niissä olemaan. Kirpparilangoista kun ei aina voi olla niin varma .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sude, minä ostin ennen aivan huoletta kirppariltakin lankaa, mutta sen sinun ikävän kokemuksen jälkeen olen katsellut niitä karsaasti. Tosin harvoin minulla tulee edes käytyä kirppareilla eikä niissä aina ole lankoja ollenkaan. Mutta tällaiset pakkaskelit ovatkin mainioita tuuletusilmoja muullekin kuin kirpparilangoille. :)

      Poista
  3. Nättejä myssyjä kaikki! Tosin palmikkomyssy on minun suosikkini näistä :)

    VastaaPoista
  4. Hyviä sytomyssyideoita ja -malleja jälleen kerran! Miten se palmikko pipoon on tehty? En osaa ottaa mallia, ylivetoja ja 2s yhteen ja lisäyksiä tod.näk jotain ohjeen tapaista kaipailisin, voisin matkia sytomyssyyn. Kiitos etukäteen!
    -Tuija-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuija, minäpä voisin laatia tuosta palmikkomyssystä ohjeen ihan lähipäivinä ja julkaista sen sitten Lankapirtissä. Mutta jos haluat heti kaavion käyttöösi, niin laita minulle s-postina pyyntö, niin lähetän sinulle heti kaavion. :)

      Poista
    2. Ja minun osoitteenihan löytyy blogista ylhäältä oikealta esittelyn lopusta. :)

      Poista
    3. Jaksan odottaa kunnes lisäät sen ohjeen blogiin, seuraan kuitenkin jatkuvasti kauniita töitäsi. Saavat muutkin ihailijat samalla , ja mulla vielä sukat kesken. -Tuija-

      Poista
  5. Mukavia myssyjä taas. Mullakin täällä koukku heiluu.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Seijasisko, kiva kuulla, että sielläkin taitaa syntyä sytomyssyjä. :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! Se saa minut iloiseksi.